W Zespole Szkół prowadzona jest:
- świetlica zapewniająca opiekę dzieciom przebywającym w szkole w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych
- biblioteka szkolna służąca realizacji zadań dydaktycznych oraz potrzeb i zainteresowań uczniów
- stołówka zapewniająca dwa posiłki (śniadania, obiady) dla wszystkich chętnych
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno- wychowawczej są:
- obowiązkowe zajęcia lekcyjne
- zajęcia lekcyjne fakultatywne
- zajęcia korekcyjno - wyrównawcze organizowane dla uczniów mających trudności nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi
- nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne
- w Zasadniczej Szkole Zawodowej praktyczna nauka zawodu
Cele i zadania szkoły
Cele i zadania szkoły wynikają z przepisów prawa oraz uwzględniają Program Wychowawczy i Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach. W szczególności Szkoła:
1. Umożliwia zdobycie wiedzy ogólnej, zgodnie z aktualnym stanem nauki, na wysokim, na poziomie merytorycznym określonym w dokumentacji programowej Szkoły.
2. Zapewnia uczniom bogaty, autorski program wychowawczy i stwarza Środowisko wychowawcze sprzyjające rozwojowi własnych zainteresowań.
3. Z należytą troską dba o rozwój umysłowy, moralno-emocjonalny i fizyczny uczniów, miedzy innymi poprzez:
- organizowanie różnorodnych imprez kulturalnych, artystycznych, bogatej działalności turystyczno-krajoznawczej
- stawianie wysokich wymagań dotyczących kultury bycia
- przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności funkcjonowania w rodzinie i środowisku, państwie, narodzie i społeczeństwie
- zapewnianie poszanowania uczniom, ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej
- umożliwianie podtrzymania poczucia Tożsamości narodowej, etnicznej i językowej
4. Zapewnia teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczniów do wykonywania wyuczonego zawodu.
5. Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych.
6. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru i dalszego kierunku kształcenia.
7. Kształci w duchu tolerancji i patriotyzmu, przekazuje wiedzę o społeczeństwie, problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, kulturze i środowisku naturalnym.
8. Kształtuje i rozwija wśród uczniów cech osobowości: przedsiębiorczość, kreatywność, samodzielność, a także umiejętności samokształcenia i doskonalenia się oraz nawiązywania kontaktów interpersonalnych.
9. Dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymagań rynku pracy oraz standardów i wymagań egzaminacyjnych.
10. Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.
11. Umożliwia rozwijanie szczególnych zainteresowań uczniów w zakresie wybranych przedmiotów nauczania.
12. Tworzy warunki umożliwiające nauczanie uczniom niepełnosprawnym.
13. Umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej w szczególności naukę języka polskiego oraz własnej historii i kultury.
14. Zapewnia pomoc w nauce uczniom słabszym.
Szkoła szczególną opieką otacza uczniów zdolnych.
W szczególności:
- umożliwia uczniom wybitnie zdolnym realizację indywidualnego programu lub toku nauki ,
- organizuje zajęcia wspierające przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad
- nawiązuje współpracę ze szkołami ponad gimnazjalnymi w celu wzbogacenia procesu dydaktycznego
- organizuje wewnętrzne konkursy wiedzy dla uczniów szkoły
- stosuje motywacyjny system nagradzania uczniów osiągających wybitne sukcesy